KÖTELEZŐ Cégkapu regisztráció II.

15.09.2017
|
Hozzászólások kikapcsolva
|

Új elektronikus ügyintézési felület – részletesen

Címszavakban a legfontosabb tudnivalók

· A regisztráció az ügvezető(k) számára kötelező

· Javasoljuk, hogy a könnyebb átláthatóság érdekében levelezésre külön a céget azonosító, ráutaló e-mail címet hozzanak létre.

· A regisztráció az Ügyfélkapun keresztül a legegyszerűbb (Ha még nem rendelkezik személyes Ügyfélkapuval, bármelyik Kormányablakban néhány perces ügyintézéssel megoldható a megnyitása)

· 2018. január 1-től minden elektronikus levelezésre képes államigazgatási szerv a Cégkaput fogja használni, tehát a NAV levelezése is ezen a csatornán bonyolódik majd.

· Minden határidő a Cégkapura kiküldött levél átvételétől kerül majd meghatározásra

Kik kötelesek regisztrálni?

Minden gazdálkodó szervezet vezetője az egyéni vállalkozókat kivéve (ők az ügyfélkapun keresztül bonyolítanak továbbra is minden elektronikus levelezést). Tehát a Bt-k a Kft-k és a részvénytársaságok, valamint az egyéni cégek épp úgy, mint az alapítványok, és az egyesületek.

Minden vállalkozás esetében egyetlen személy és egyetlen e-mail cím tartozhat a regisztrációhoz. Az ügyintézés zökkenőmentessége érdekében a vezető tisztségviselő adhat felhasználói jogosultságot könyvelőjének, jogászának, vagy más megbízottnak.

Hogyan?

Online, a Cégkapu oldalán az ügyfélkapus bejelentkezéssel (az ügyvezető ügyfélkapuján keresztül a társaság adószámának megadásával, kizárólag a cégnyilvántartásban szereplő vállalkozások).

Online regisztrációs űrlap kitöltésével (a személyes és céges azonosító adatok igazolásával, meghatalmazással, amennyiben több személy jogosult az ügyvezetésre vagy az alapítványok, egyesületek esetében, illetve ha az ügyvezetőnek nincsen ügyfélkapuja).

Szolgáltatáson belül érkező üzenetekkel kapcsolatban biztosítja:

• az üzenet fogadásának igazolását; – az üzenet és a kézbesítést igazoló okirat sértetlenségét, azaz ezek észrevétlenül nem változtathatók meg sem a kézbesítés során, sem a kézbesítést követően;

• az üzenet átvevője csak a címzett vagy a feljogosított helyettes átvevő lehet, és a feladó számára a tényleges átvevőt az átvétellel kapcsolatos okirat igazolja;

• sikertelen kézbesítés igazolását;

• a címzett számára az üzenet elkülönített, a szolgáltató felügyelete alatt álló informatikai rendszerben legalább a sikertelen kézbesítés igazolásáról szóló okirat kiállításáig hozzáférhető”

(Részlet az ÁSZF-ből)

Az online űrlap mellé csatolni kell cégek esetében cégkivonatot, aláírásmintá(ka)t, civil szervezetek esetén a Civil Bíróság honlapjáról letölthető adatsort (nem szükséges a bírósági nyilvántartásból kikérni a szervezet adatlapját)

Személyesen bármelyik Kormányablakban (a személyes és céges azonosító adatok igazolásával, meghatalmazással amennyiben több személy jogosult az ügyvezetésre, illetve civil szervezet vezetője regisztrál – mint az online regisztrációs űrlap esetén)

Határidők:

A regisztrációra az e-ügyintézési törvény augusztus végéig ad lehetőséget. Egy átmeneti felkészülési időszakot biztosítva a végső határidő: 2017. december 31. Azok a szervezetek, amelyek a bejelentkezést elmulasztják, a türelmi időn túl – 2018. január 1. után – törvényességi eljárásra, illetve adóellenőrzésre számíthatnak az illetékes hatóságok részéről.

Várhatóak még pontosítások:

A bejelentési kötelezettség teljesítésével az ügyvezetők megteszik a nulladik lépést: a rendelkezési nyilvántartásba történő bejelentési kötelezettségüknek eleget tettek, azonban a végleges, működő Cégkapu rendszere még nem ismert. A belépéshez szükséges felhasználónév és jelszó is várat magára egyelőre. Arról sincs publikált álláspont, hogy a NAV-on kívül, aki pillanatnyilag is a legszéleskörűbben használja az elektronikus levelezési lehetőséget, a többi szakhatóság milyen módon kapcsolódik a folyamatokba.

A kézbesítés egyértelműsítése, valamint a határidők rövidítése és az ügyintézés felgyorsítása is célja az elektronikus rendszer bevezetésének, nem csupán a környezettudatos adminisztráció. A kétoldalú kommunikációt feltételező Cégkapu a cégek számára is lehetőséget nyújt iratbeadásra, ügyintézésre a törvény szerint. Ezen a területen is sok a megválaszolatlan kérdés.

A rendszer üzemeléséről, az ügyintézés menetéről részletes tájékoztatást későbbi hírlevelünkben adunk közre.

Comments are closed.

This template supports the sidebar's widgets. Add one or use Full Width layout.