Számla adatszolgáltatási kötelezettség változás
2020. július 1-től valamennyi belföldi adóalany számára kibocsájtott számla adatait jelenteni kell az adóhatóság felé.
Ez alól kivétel: a tárgyi adómentes ingatlan bérbeadása. Továbbra sem kötelező a számla kibocsátása ilyen szolgáltatás esetén (helyette számviteli törvény szerinti bizonylat szükséges).
Előleg esetén a végteljesítésről szóló számla, számlával egy tekintet alá eső okirat vonatkozásában az előleg figyelembevételével adódó különbözetről kell adatot szolgáltatni.
Online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség |
2020. július 1. |
2021. január 1. |
Belföldi ÁFA köteles ügylet (B2B) |
Igen |
Igen |
Belföldi fordított adózás (B2B) |
Igen |
Igen |
Alanyi adómentesek ügyletei (B2B) |
Igen |
Igen |
Tárgyi adómentes ügyletekről kibocsátott számla (B2B) |
Igen |
Igen |
Belföldi adómentes értékesítés vagy szolgáltatásnyújtás (B2B) |
Igen |
Igen |
Termékexport |
Nem |
Igen |
Közösségen belüli értékesítés |
Nem |
Igen |
Belföldi magánszemély felé történő értékesítés |
Nem |
Igen |
Külföldön teljesített ügyletek |
Nem |
Igen |
Egyablakos rendszerben jelentendő más tagállamban teljesített ügyletek |
Nem |
Nem |
Korábban 100.000 Ft-os ÁFA tartalom felett 5 munkanap és 500.000 Ft-ot meghaladó összegű ÁFA esetén 1 munkanap állt rendelkezésre a számla adatainak rögzítésére a NAV Online Számla felületén.
2020. 07. 01-től az adatszolgáltatási kötelezettséget kiterjesztették valamennyi belföldi adóalany számára kiállított számlára az ÁFA tartalmától függetlenül. Tehát abban az esetben is kötelező az adatok rögzítése, ha a számla ÁFA-t nem tartalmaz . A kézzel kiállított számlák esetén a bejelentési határidő az 500 000 Ft feletti mértékű ÁFA-t tartalmazó számlák esetén továbbra is 1 munkanap. Az ennél kisebb ÁFA összegű számláknál azonban 4 munkanapra rövidül.
Az adatszolgáltatáshoz az adózónak regisztrálnia kell a NAV Online Számla oldalon.
Számlázó programok használata esetén az adatok automatikusan bekerülnek a központi rendszerbe, amennyiben a számla kibocsátója megadja a regisztrációs adatait a számlázó programnak.
Az online számlázó programok „beállítások” menüjének NAV Online alpontjában általában részletes használati utasítás található.
A folyamat lépései
1. Belépés – ügyfélkapuval
2. Adatszolgáltatásra Kötelezett Adózói Regisztráció
3. Adóazonosító jel(! nem adószám !) megadása, ellenőrzés, felhasználónév kiválasztása.
4. Regisztráció típusának kiválasztása után az adatok kitöltése
5. Sikeres regisztráció után belépés a megadott felhasználónévvel és jelszóval.
6. A Cég-felhasználó kapcsolatoknál a saját azonosítót tartalmazó narancssárga gombra kattintva a „Felhasználók menüpont alatt egy „Technikai felhasználó” létre hozása
7. A jelszó megváltoztatás után ki kell választani a „számlák kezelése”és a „számlák lekérdezése” opciókat, majd a „Mentés” gombra kattintani.
8. A mentés után megjelenő ablakban a „kulcsgenerálás”-t választva megkapjuk az XML aláíró és az XML cserekulcsot (4 adat) amelyeket a számlázó program számlázási fiókjában a megfelelő rovatokba kell beírni.
Kézi számla a továbbiakban is kiállítható, ugyanakkor jelentős és felesleges adminisztrációs teher, ami a számla kibocsátóját terheli, ami nem könyvelőre áthárítható feladat!
Az Áfa tv. 178. § (1a) bekezdése alapján a nyugtaadási kötelezettség pénztárgéppel való teljesítése esetén a géppel kiállított nyugták, számlák, valamint a pénztárgép adatairól az adózó rendszeresen adatot szolgáltat a NAV-nak. Ebben továbbra sincs változás.
Amire azonban fokozottan ügyelni kell, hogy a számlázó programmal, vagy kézzel kiállított készpénzes számlák esetén nem szabad az ilyen értékesítést, szolgáltatást a pénztárgépbe is rögzíteni, mert az kettős adatszolgáltatást eredményez. A kétféle készpénzes bevétel a pénztárvezetés megosztását (pénztárgép – egyéb készpénzes bevétel) is megköveteli, szükségessé teszi a pénzkezelés, a pénzkezelési szabályzat felülvizsgálatát. Érdemes olyan pénztárgépet választani, amely alkalmas az egyszerűsített készpénzfizetési számla kiállítására, ezzel elkerülhető a duplikált bevallás.